3-19 september 2020 - Ik zit hier op een stoel

reserveerbutton2018.jpg

20.15 uur
Tuin van de Smid, Park Cronesteyn, Polderpark 8, Leiden
donderdag 3 - vrijdag 4 - zaterdag 5 september
Hortus Botanicus, Rapenburg 73, Leiden
donderdag 10 - vrijdag 11 (uitverkocht) - zaterdag 12 september
Park De Houtkamp, Brasserie Park, Van Diepeningenlaan 2, Leiderdorp
donderdag 17 - vrijdag 18 - zaterdag 19 september

stoelcast.jpg

Om ons publiek iets te bieden en ons eigen theaterhart kloppend te houden, lanceert Al Dente een alternatief absurdistisch anderhalvemeterplan.
Twaalf spelers storten zich in groepjes van drie op de wondere wereld van de Russische absurdist Daniil Charms (1905-1942). Regisseur Jos Nijhof maakte een theatrale bloemlezing uit diens oeuvre waaraan zelfs woorden als absurd, grimmig en onzinnig niet volledig recht doen.
Ik zit hier op een stoel wordt een eerbetoon aan deze vergeten literator in de vorm van een uniek theateravontuur. De toeschouwer stapt binnen in een fantasiewoning met vier kamers waaruit ontsnappen onmogelijk is. Grillige gangen leiden naar deuren die niet van het slot te krijgen zijn, die weliswaar opengaan, maar geen doorgang bieden, of die de gast in een peilloze diepte storten. Houvast ontbreekt en het is dus maar het beste te blijven zitten: op een stoel, ver van de realiteit van alledag en van ieder epidemisch gevaar.
De voorstellingenreeks vindt plaats in drie weekends op verschillende buitenlocaties in Leiden en Leiderdorp. De toeschouwers worden opgedeeld in vier groepen, met stoelen op anderhalve meter afstand. De spelerstrio's komen bij elke groep langs om hun eigen voorstelling van 15 à 20 minuten te geven en trekken dan weer verder naar het volgende kwart van het publiek. Door deze opzet en parallelle maatregelen is Ik zit hier op een stoel gegarandeerd coronaproof.
Welkom bij Al Dente's alternatief absurdistisch anderhalvemetertheater... Gaat u zitten!


2019 De Heks van Haarlem

Na de reprise van de succesvoorstelling De Kale Zangeres kwam Al Dente in november terug met een tweede productie: De Heks van Haarlem van Frederik van Eeden (1860-1932). Van Van Eedens tekst maakte Jos Nijhof een bewerking in de taal van onze tijd, waarin de eigenschappen 'historiestuk' en 'kostuumstuk' naar de achtergrond waren verdwenen.
heks001.jpgheks003.jpg

2019 De Kale Zangeres

In 2019 bestond Al Dente 25 jaar. De groep trapte het jubileum af met een reprise van de succesvoorstelling waarmee zes Aldenters van het eerste uur in 1994 debuteerden: De Kale Zangeres (La Cantatrice Chauve) van Eugène Ionesco. Een nieuwe cast van zes acteurs trad aan en regisseur Jos Nijhof maakte een frisse vertaling van dit 'anti-stuk', waarmee Ionesco zich in de jaren vijftig rechtstreeks in de eredivisie van het absurde theater plaatste.
zangeresX01.jpgzangeresX012.jpg

2018 Villa des Roses

In november 2018 speelde Al Dente Villa des Roses, een door Jos Nijhof gemaakte toneelbewerking naar de debuutroman (1913) van Willem Elsschot. In 2010 speelde Al Dente reeds een zeer goed ontvangen bewerking van Het dwaallicht (1947), de laatste literaire tekst die Elsschot schreef. Villa des Roses is qua inhoud weliswaar een volstrekt ander verhaal dan Het dwaallicht, maar beide teksten dragen het onmiskenbare stempel van de auteur. Kenmerkend is de subtiele mix van zakelijke observatie en liefdevol mededogen waarmee Elsschot zijn personages benadert.
villa005.jpgvilla008.jpg

2017 Spookhazen & Ander Gespuis

In augustus-september 2017 speelde Al Dente Spookhazen & Ander Gespuis, een collage van volkse vertellingen uit de Lage Landen. Spookhazen is een eerbetoon aan de eeuwenoude verteltraditie in Nederland en Vlaanderen. Een levend boek vol vertellingen en anekdotes over mysterieuze hazen, boosaardige kabouters, jongens die uit de hemel komen vallen en over gloeiende treinen met mensen zonder hoofden.
spookhazen006.jpgspookhazen008.jpg

2016 Odysseus, Misdadiger

In het najaar van 2016 speelde Al Dente voor een recordaantal bezoekers Odysseus, Misdadiger (Odysseus, Verbrecher), een 'thuiskomst-drama' van de Oostenrijkse auteur Christoph Ransmayr (1954). 'Indrukwekkend' was het woord dat na afloop het vaakst gehoord werd. 'Met helder spel maakt Al Dente het verhaal tot een drama van allure,' meende het Leidsch Dagblad in een recensie die in de staart óók nog enig venijn bezat.
odysseus001.jpgodysseus010.jpg

2015 Café Apfelstrudel

Aan het begin van het culturele seizoen 2015-2016 speelde Al Dente Café Apfelstrudel, 'een verzameling verhelderende samenspraken op basis van teksten van Bob den Uyl'. De in 1992 overleden Bob den Uyl, ooit 'de laconieke verteller van alledaagse waanzin' genoemd, is een enigszins in de vergetelheid geraakte schrijver van korte (reis)verhalen en gedichten. Zijn werk wordt gekenmerkt door een stevige dosis humor, soms absurd, soms ironisch, en altijd met een vlijmscherp oog voor het menselijk tekort.
Apfelstrudel003.jpgApfelstrudel005.jpg

2014 Mariken van Nieumeghen

In 2014 bestond Al Dente 20 jaar. Het kroonjaar werd gevierd met een moderne bewerking van het laat-middeleeuwse mirakelspel Mariken van Nieumeghen , door Al Dente gepresenteerd als: Een mirakels verhaal over een verduveld mooie meid. Toneel, maar ook toneel-in-toneel en toneel-over-toneel, met een cast van tien acteurs, een mix van vertrouwd en nieuw talent, en met meer of minder herkenbare snippers uit 20 jaar Al Dente-historie.
Mariken002a.jpgMariken007a.jpg

2013 De Kersentuin

In september 2013 speelde Al Dente De Kersentuin van de Russische schrijver Anton Tsjechov (1860-1904) in een bewerking van regisseur Jos Nijhof. Al Dente verplaatste deze toneelklassieker naar een bijzondere speellocatie, namelijk het Weeshuis aan de Hooglandse Kerkgracht in Leiden. In spel en regie wilde Al Dente laten zien dat - in tegenstelling tot wat vaak gedacht en gepraktiseerd wordt - Tsjechov geen somber, langdradig stuk schreef, maar een blijspel vol vaart en humor.
Kersentuin009.jpgKersentuin012.jpg

cultuurkaart.jpg

Toneelgroep Al Dente is acceptant van de cultuurkaart.

sponsors.jpg