Speeldata september 2022 - Reserveren vanaf juli 2022

Begraafplaats Groenesteeg Leiden, 20.15 uur

donderdag 1 sept. (try-out) - vrijdag 2 sept. (première) - zaterdag 3 sept.- woensdag 7 sept. - donderdag 8 sept - vrijdag 9 sept - zaterdag 10 sept. - donderdag 15 sept.- vrijdag 16 sept. - zaterdag 17 sept.

oresteiacast.jpg

Van links naar rechts: Jasper Groos (Agamemnoon, Kilissa, Apollo), Ernst Diek (koorleider), Iris de Loor (Kassandra, Elektra), Hannah Groos (Klytaimnestra, Athene), Luke van Dongen (Orestes), Suzanne Koonen (koor), Lieuwe van der Weij (Aigisthos, Pythia), Bart Verschoor (koor), Maaike Roovers (koor).

Na een uitstel van twee jaar als gevolg van de coronapandemie komt Al Dente in 2022 eindelijk met de voorstelling Oresteia. In maart 2020 moesten de repetities voor deze grote productie noodgedwongen worden stopgezet, maar inmiddels is de draad weer opgepakt en wordt er volop gerepeteerd en op andere manieren hard gewerkt. Oresteia, 'de moeder aller tragedies' werd geschreven in 458 v.Chr. door Aischylos, de oudste van de grote Griekse treurspeldichters. Het is het verhaal van koningszoon Orestes die terugkeert naar zijn stad om de moord op zijn vader te wreken. Wraak schreeuwt immers onophoudelijk om wraak, maar anderzijds probeert de mens altijd aan die reflex te ontsnappen. Om die uitbraak daadwerkelijk mogelijk te maken is de democratie uitgevonden, en Oresteia bevat als het ware de kiem van ons democratisch stelsel. Natuurlijk zorgde Jos Nijhof voor een bewerking en een regieconcept die volop ruimte bieden aan relativering. De 'aldenteske' adeldom verplicht: Oresteia wordt een geweldige openluchtvoorstelling, waarvoor Begraafplaats Groenesteeg net als in 2017 (Spookhazen) de gewenste gastvrijheid biedt.


4 mei 2022 - Stil en roerloos

stilroerloos_artwork_Groot.jpg

Klik op de foto voor de podcast.

Onder de titel Stil en roerloos creëerde Jos Nijhof een audiogeschiedenis op basis van ooggetuigenverslagen van bombardementen op Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Die verslagen werden ingebed in een verhaal van Irakveteraan Phil Klay. Zes acteurs spraken de teksten in, Michiel van Poelgeest (Klaenk) deed de techniek, monteerde en componeerde de muziek. De lancering van Al Dentes eerste podcast vindt plaats op woensdag 4 mei om 21.00 uur in het kader van Theater Na de Dam 2022 en is vanaf dat moment te beluisteren via de bekende kanalen.


2021 Abele Spelen

Ook in 2021 speelde Al Dente door: een groep van twaalf spelers ging onmiddellijk na de zomervakantie van start met de repetities van Abele Spelen, een door Jos Nijhof gemaakte bewerking van deze vier wereldberoemde toneelteksten uit het midden van de veertiende eeuw. De wetenschappelijke belangstelling voor deze stukken is enorm, maar de opvoeringsgeschiedenis is op z'n zachtst gezegd pover.
abele004.jpgabele011.jpg


2020 Ik zit hier op een stoel

Om het publiek in de coronamaanden iets te bieden en het eigen theaterhart kloppend te houden, lanceerde Al Dente in september 2020 een alternatief absurdistisch anderhalvemeterplan. Twaalf spelers stortten zich in groepjes van drie op de wondere wereld van de Russische absurdist Daniil Charms (1905-1942). Regisseur Jos Nijhof maakte een theatrale bloemlezing uit diens oeuvre waaraan zelfs woorden als absurd, grimmig en onzinnig niet volledig recht deden.
stoelhortus005.jpegstoelpark011.jpeg

2019 De Heks van Haarlem

Na de reprise van de succesvoorstelling De Kale Zangeres kwam Al Dente in november terug met een tweede productie: De Heks van Haarlem van Frederik van Eeden (1860-1932). Van Van Eedens tekst maakte Jos Nijhof een bewerking in de taal van onze tijd, waarin de eigenschappen 'historiestuk' en 'kostuumstuk' naar de achtergrond waren verdwenen.
heks001.jpgheks003.jpg

2019 De Kale Zangeres

In 2019 bestond Al Dente 25 jaar. De groep trapte het jubileum af met een reprise van de succesvoorstelling waarmee zes Aldenters van het eerste uur in 1994 debuteerden: De Kale Zangeres (La Cantatrice Chauve) van Eugène Ionesco. Een nieuwe cast van zes acteurs trad aan en regisseur Jos Nijhof maakte een frisse vertaling van dit 'anti-stuk', waarmee Ionesco zich in de jaren vijftig rechtstreeks in de eredivisie van het absurde theater plaatste.
zangeresX01.jpgzangeresX012.jpg

2018 Villa des Roses

In november 2018 speelde Al Dente Villa des Roses, een door Jos Nijhof gemaakte toneelbewerking naar de debuutroman (1913) van Willem Elsschot. In 2010 speelde Al Dente reeds een zeer goed ontvangen bewerking van Het dwaallicht (1947), de laatste literaire tekst die Elsschot schreef. Villa des Roses is qua inhoud weliswaar een volstrekt ander verhaal dan Het dwaallicht, maar beide teksten dragen het onmiskenbare stempel van de auteur. Kenmerkend is de subtiele mix van zakelijke observatie en liefdevol mededogen waarmee Elsschot zijn personages benadert.
villa005.jpgvilla008.jpg

2017 Spookhazen & Ander Gespuis

In augustus-september 2017 speelde Al Dente Spookhazen & Ander Gespuis, een collage van volkse vertellingen uit de Lage Landen. Spookhazen is een eerbetoon aan de eeuwenoude verteltraditie in Nederland en Vlaanderen. Een levend boek vol vertellingen en anekdotes over mysterieuze hazen, boosaardige kabouters, jongens die uit de hemel komen vallen en over gloeiende treinen met mensen zonder hoofden.
spookhazen006.jpgspookhazen008.jpg

2016 Odysseus, Misdadiger

In het najaar van 2016 speelde Al Dente voor een recordaantal bezoekers Odysseus, Misdadiger (Odysseus, Verbrecher), een 'thuiskomst-drama' van de Oostenrijkse auteur Christoph Ransmayr (1954). 'Indrukwekkend' was het woord dat na afloop het vaakst gehoord werd. 'Met helder spel maakt Al Dente het verhaal tot een drama van allure,' meende het Leidsch Dagblad in een recensie die in de staart óók nog enig venijn bezat.
odysseus001.jpgodysseus010.jpg

2015 Café Apfelstrudel

Aan het begin van het culturele seizoen 2015-2016 speelde Al Dente Café Apfelstrudel, 'een verzameling verhelderende samenspraken op basis van teksten van Bob den Uyl'. De in 1992 overleden Bob den Uyl, ooit 'de laconieke verteller van alledaagse waanzin' genoemd, is een enigszins in de vergetelheid geraakte schrijver van korte (reis)verhalen en gedichten. Zijn werk wordt gekenmerkt door een stevige dosis humor, soms absurd, soms ironisch, en altijd met een vlijmscherp oog voor het menselijk tekort.
Apfelstrudel003.jpgApfelstrudel005.jpg

cultuurkaart.jpg

Toneelgroep Al Dente is acceptant van de cultuurkaart.

sponsors.jpg