Een Bruid in de Morgen 1998

"Perfecte consequentie..."

Na een lang repetitieproces en een uitgestelde première vond op 18 september 1998 eindelijk de eerste voorstelling plaats van Al Dente's interpretatie van Hugo Claus' Een Bruid in de Morgen. Het stuk werd vier keer in De Ware Liefde opgevoerd - vier keer voor een volledig uitverkochte zaal.

Regisseur en spelers hadden opnieuw gekozen voor een sober toneelbeeld, waarin enkele stoelen en een stuk of dertig staande schemerlampen een sfeer van burgerlijkheid en bedomptheid bepaalden. Daarnaast werd geen gebruik gemaakt van onderscheiden ruimtes; veel werd overgelaten aan het lichtplan, en - geheel in overeenstemming met de artistieke visie van Al Dente - aan de fantasie van de toeschouwer.

Het experiment van een dergelijke niet-realistische benadering van het Claus-drama vormde een zware opgave voor de acteurs. Toch lag het prestatieniveau buitengewoon hoog. Jasper Groos debuteerde als de kinderlijke zoon Thomas op een wijze die niet onopgemerkt bleef. Het Leidsch Dagblad: 'Jasper Groos speelt met perfecte consequentie de naïeveling die niet weet wat hem overkomt en voor wie hij moet kiezen.'

Staand, van links naar rechts: Maartje Schoorl, Anne Marie van der Kwaak, Erik Basselier. Zittend, van links naar rechts: Jasper Groos, Mandy Kleewein.

Spel: Erik Basselier (Henri Pattini, de vader), Jasper Groos (Thomas, de zoon), Mandy Kleewein (Hilda, de nicht), Anne Marie van der Kwaak (Madeleine Pattini, de moeder), Maartje Schoorl (Andrea, de dochter). Toneelbeeld: Rob Linstra. Kostumering: Margreet Roorda. Techniek: Ben Albers m.m.v. Kees van Egmond, Erik de Koster, Wouter Krab. Affiche en flyer: Paula Ketz. Regie: Jos Nijhof. Speeldata: 18, 19, 25 en 26 september 1998. Locatie: theater De Ware Liefde, Leiden.